σχετική κίνηση:Τι σημαίνει αυτό;

Ο Γιώργος και ο Κώστας είναι δύο φίλοι και μαθητές της Α’ Λυκείου. 

 

 

 

Διαβάζουν στο βιβλίο της Φυσικής της Α’ Λυκείου τη φράση: <<Η κίνηση είναι σχετική>>. Προσπαθούν λοιπόν να καταλάβουν τι ακριβώς σημαίνει αυτό και ζητάνε τη βοήθεια του καθηγητή τους. 

 

 

Ο καθηγητής τους τους ζητάει να χρησιμοποιήσουν δύο έξυπνα ρολόγια και δύο ανιχνευτές για να καταλάβουν ευκολότερα τι σημαίνει ότι η κίνηση είναι σχετική. Δίνει ένα έξυπνο ρολόι και έναν ανιχνευτή στον καθέναν από τους δύο φίλους.

σχετική κίνηση
σχετική κίνηση

O ένας από τους δύο ανιχνευτές δίνει σήμα στο ρολόι του Γιώργου και του δείχνει σε πόση απόσταση βρίσκεται ο ανιχνευτής από το ρολόι του Γιώργου. Τον ανιχνευτή αυτόν τον έδωσε ο καθηγητής στον Γιώργο. Τον άλλο ανιχνευτή, που δείχνει σε πόση απόσταση βρίσκεται ο ανιχνευτής από το ρολόι του Κώστα, τον έδωσε στον Κώστα.

Ο καθηγητής είπε στους μαθητές να τοποθετήσουν τους ανιχνευτές τους στο πίσω μέρος ενός λεωφορείου όταν αυτό βρίσκεται σταματημένο στην αφετηρία του. Στη συνέχεια, ο Γιώργος θα έβγαινε από το λεωφορείο και θα παρέμενε ακίνητος στη στάση της αφετηρίας του ενώ ο Κώστας θα παρέμενε ακίνητος μέσα στο λεωφορείο. Στη συνέχεια, από τη στιγμή που θα ξεκινούσε το λεωφορείο, ζήτησε από τους δύο μαθητές να αρχίσουν να παρατηρούν την ένδειξη που τους έδειχνε το ρολόι τους λόγω του σήματος που έστελνε σε αυτό ο ανιχνευτής τους.

σχετική κίνηση
σχετική κίνηση

Τι παρατήρησαν οι δύο μαθητές όταν άρχισε να κινείται το λεωφορείο;

Καθώς το λεωφορείο κινούταν, ο Γιώργος που βρισκόταν ακίνητος έξω από αυτό παρατήρησε ότι η ένδειξη του ανιχνευτή του άλλαζε συνεχώς. Αυτό σήμαινε ότι άλλαζε συνεχώς και η θέση του ανιχνευτή του. 

 

Αντίθετα, ο Κώστας που βρισκόταν ακίνητος μέσα στο λεωφορείο παρατήρησε ότι η ένδειξη του ανιχνευτή του παρέμενε σταθερή. Αυτό σήμαινε ότι παρέμενε σταθερή και η θέση του ανιχνευτή του. Οι δύο φίλοι απόρησαν επειδή οι δύο ανιχνευτές βρίσκονταν στο ίδιο μέρος. Πως γίνεται να αλλάζει μόνο η θέση του ενός ανιχνευτή καθώς κινείται το λεωφορείο; Ζήτησαν λοιπόν τη βοήθεια του καθηγητή που τους είχε παρακινήσει να κάνουν το πείραμα.

Οι μαθητές απέδειξαν ότι το λεωφορείο κάνει σχετική κίνηση!

Ο καθηγητής τους εξήγησε ότι τα αποτελέσματα του πειράματος τους ήταν αναμενόμενα. Τους εξήγησε ότι και οι δύο ανιχνευτές δείχνουν τη θέση του πίσω μέρους του λεωφορείου αφού είναι τοποθετημένοι στο πίσω μέρος του λεωφορείου. Ο ένας όμως δείχνει την απόσταση του πίσω μέρους του λεωφορείου από τον Γιώργο και ο άλλος την απόσταση του από τον Κώστα.

 

Καθώς το λεωφορείο κινείται, αλλάζει συνεχώς η απόσταση του από τον Γιώργο, δηλαδή η θέση του αλλάζει για εκείνον επειδή βρίσκεται έξω από το λεωφορείο. Αντίθετα, για τον Κώστα που βρίσκεται μέσα στο λεωφορείο, δεν αλλάζει η απόσταση του πίσω μέρους του από εκείνον. Άρα, για τον Κώστα δεν αλλάζει η θέση του λεωφορείου!Οι δύο μαθητές ουσιαστικά απέδειξαν ότι η κίνηση του λεωφορείου είναι σχετική!

 

Πότε θεωρούμε ότι κινείται ένα σώμα; Όταν αλλάζει η θέση του. Αφού η θέση του λεωφορείου δεν αλλάζει για τον Κώστα, το λεωφορείο δεν κινείται σύμφωνα με εκείνον. Αντίθετα, για τον Γιώργο, το λεωφορείο συνεχώς κινείται αφού αλλάζει συνεχώς η θέση του. Καταλήγουμε τελικά στο συμπέρασμα ότι η κίνηση είναι σχετική! Δηλαδή, το αν κινείται ή όχι ένα σώμα εξαρτάται από τον παρατηρητή του!

σχετική κίνηση

Ελπίζω ότι το άρθρο μας για τη σχετική κίνηση ήταν κατανοητό. Μπορείτε να μας στείλετε email για οποιαδήποτε απορία σχετικά με αυτό και τη σχετική κίνηση. Θα ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο για μας αν απαντούσατε στην παρακατω ερώτηση αφού η γνώμη σας μετράει και μας βοηθάει να βελτιωνόμαστε.

Για να μάθετε περισσότερα για τη σχετική κίνηση μπορείτε να κάνετε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.youtube.com/watch?v=xsx1JakYdu

Πόσο σας άρεσε το άρθρο μας για τη σχετική κίνηση;

View Results

Loading ... Loading ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *